Home Blog: Gerdie schrijft Yoga en stress

Yoga en stress

Yoga en stress

En daar ploft ze neer.
Op haar yogamatje. “Sorry, dat ik te laat ben”, zegt ze.
Terwijl ze snel en gehaast haar tassen naast zich legt.
“Ik kom recht van mijn werk.
Moest nog even het één en ander doen, heb nog niet gegeten,
kom snel naar de yoga en moet eigenlijk precies op tijd weer weg. Kan dat?”Want ik heb daarna nog een verjaardag”.
“Oké”, geef ik rustig aan. “In ieder geval fijn dat je er bent. Laten we beginnen met de les”.

De adrenaline giert nog door haar vaten en is voelbaar en zichtbaar voor de mensen om haar heen.
In een wolk van gedachten die door haar hoofd tiert en met de stress nog in het lijf,
doet ze mee en wordt ze door de oefeningen in de vertraging gebracht.
Het is een krachtige sessie vandaag. Ja, ook al verwacht men dat niet;  Hatha Yoga is krachtig.
Het is een vorm van yoga die het fysieke lichaam als uitgangspunt neemt.
Dynamische en statische oefeningen ontwikkelen  soepelheid en kracht en maken je bewust van je lichaam.
De bewegingen vragen een constante bundeling van aandacht en concentratie.
Het is een  bewustwordingstraining, waarbij de gedachtenknop wel uitgeschakeld moet worden. Anders lukken de oefeningen niet.
Na een uur van hard werken, en een stroom van opeenvolgende asana’s en ademoefeningen is er afsluitend een lange ontspanning.
Ik zie haar wegzakken en de spieren loslaten, de gedachten stil.
En dat is een kunst. Gewoon even niets doen. Écht niets doen zoals liggen op de grond.

Op het einde van de les geeft ze aan dat de oefeningen haar goed hebben gedaan.
Ik vraag haar niet te gaan haasten, ook al heeft ze nog een verjaardag.
Het zou  jammer zijn als na deze les waarbij lichaam en geest tot rust zijn gekomen het gaspedaal weer vol zou worden ingeduwd. Het veroorzaakt alleen maar stresshormonen.
En lange tijd op die adrenalinepomp, racend door het leven gaan geeft op den duur lichamelijke klachten.
Hart, bloeddruk en spijsverteringsgestel vinden het niet fijn. Eigenlijk wil je lichaam met regelmaat op de rem. Om in rust te functioneren.
Het hartritme omlaag te brengen en je spijsvertering alle ruimte te geven zijn werking te doen.
Dus af en toe op de rem gaan staan is zo gek nog niet.
Beter nog om het integreren in je leven. En dat is onder andere te leren met yoga.

Yoga leert je bewuster te leven.
En laat je ontdekken dat zonder haast, het leven een stukje prettiger wordt.
Uiteindelijk ga je er beter door functioneren en krijg je, hoe vreemd het ook klinkt, meer tijd.

GerdieYoga 231a

Geschreven door Gerdie van Gerwen 2012

 

 

meer