Home nieuws Heldenhouding, Krijger, Virabhadrasana.

Heldenhouding, Krijger, Virabhadrasana.

 

GerdieYoga 045_WEB

1

GerdieYoga 060_WEBGerdieYoga 049_WEB

 

 

Virabhadrasana, DE HELDENHOUDING, KRIJGER:

UITVOERING: ( houding 1 uitgeschreven)

  • Ga bewust staan.
  • Voeten heupbreedte, tenen naar voren.
  • Plaats de rechtervoet een flinke pas naar voren.
  • De linkervoet een flinke pas naar achteren, linkervoet iets schuin weggedraaid.
  • Het bekken en bovenlichaam zijn naar voren gericht.
  • Breng de handen voor de borst, strengel de vingers ineen, wijsvingers naar boven.
  • Adem rustig uit.
  • Inademend strek de vingers naar omhoog, uitademend ontspan de schouders, de armen blijven gestrekt.
  • Adem in buig de rechterknie naar voren, op de uitademing iets terug.
  • Herhaal dit twee keer. Blijf de derde keer in de statische houding staan.
  • Voel de kracht in de benen en adem bewust goed door.
  • Tijdens deze asana kijken de ogen ontspannen de verte in.
  • Blijf met je aandacht bij je lichaam en voel hoe je in de asana staat.
  • Volg drie keer of meer je in- en uitademing.

TERUG:

  • Inademend buig verder door de knie, je brengt daarmee het bekken meer richting de grond en kom op de uitademing weer rechtop.
  • Handen omlaag, ga makkelijk staan en schud de benen los.
  • Daarna de positie van de benen wisselen.

ACHTERGROND:

Deze oefening vertoont een gelijkenis met een karateoefening.
Bij de oosterse krijgskunst wordt veel aandacht besteed aan het stabiel en sterk staan.
Om vanuit een stevige houding soepel en krachtig naar voren gericht  een snelle reactie te kunnen geven.

WAT DOET DEZE OEFENING?

  • laat je sterk in het leven staan en kan een ondersteuning zijn bij het verwerken van angsten.
  • De oefening ontwikkelt  kracht en stabiliteit; vanuit een stevig fundament een gerichte kracht te ontplooien om doelmatig en gericht te werk te gaan.
  • De oefening maakt je weerbaarder voor de buitenwereld; maakt de held in je los.

 

DE KRACHT VAN VEERTIG DAGEN:
Bij angst voor bepaalde activiteiten kan  deze oefening je sterken bij het uitvoeren ervan.
De oefening 40 dagen achter elkaar eens per dag uitvoeren als je denkt de kracht van deze asana nodig te hebben.

Veertig dagen oefenen:

  • ontwikkelt discipline
  • er ontstaat een bepaald  inzicht
  • heeft uitwerking op je  je onderbewustzijn

Oefen met geduld liefde en een gezonde discipline. Namasté. Gerdie.